Vliegtuigen
De Solar Impulse weegt 1500 kg.
De vleugels hebben een spanwijdte van wel 61 meter dat is vergelijkbaar met die van de boeing 747, het grootste passagiersvliegtuig ter wereld.
De vleugels van het vliegtuig zitten vol zonnepanelen totaal zijn dat er 12.000!!
Vliegtuig bouwers van het European Aeronautic Defence and Space Company hebben plannen voor een elektrisch passagiersvliegtuig.
de accu's komen onder de vloer van het vliegtuig.
er kunnen 70 passagiers in.
de elektrische aandrijving zorgt ervoor dat het vliegtuig erg stil is.
als het vliegtuig is geland, komen er bij het vliegveld nieuwe , volle accu's in.
Er zijn 6 vliegmaatschappijen de bio-brantstof testen.
- Air New Zealand
- Continental Airlines
- JAL
- JetBleu
- Lufthansa
- Virgin Atlantic
Milieuvriendelijke vliegtuigen
-
Airbus A319: Deze is 15% zuiniger dan een vergelijkbare Boeing 737-300
-
Boeing 787 Dreamliner: Het nieuwe paradepaardje van Boeing belooft een ongeëvenaard succes te worden. Dit vliegtuig is lichter, stiller en zuiniger dan andere toestellen. Er wordt een brandstofbesparing geboekt van 20% per passagier.
-
Vliegtuigen met propeller aandrijving: Deze gebruiken veel minder brandstof dan een straal motor. Ze zijn wel een stuk trager.
Milieuonvriendelijke vliegtuigen
- Airbus A380: Dit is een nieuw toestel welke de meeste passagiers kan vervoeren. Airbus claimt dat de A380 het meest milieuvriendelijke vliegtuig is. Echter, deze bevindingen zouden pas waar zijn als de A380 was uitgerust met het maximale aantal stoelen, wat oploopt tot meer dan 800. Dit zou betekenen dat het toestel alleen maar economy class bevat. Dan zou het brandstofverbruik lager zijn per passagier. Echter, door de 3 klassen configuratie van maatschappijen (economy, business & first) hebben de A380 vliegtuigen slechts 450 tot 490 stoelen en dus pakt het brandstof verbruik per passagier veel ongunstiger uit. Daar komt ook nog bij dat de meeste vluchten voor slecht 80% zijn volgeboekt.
- MD-82: Dit toestel heet voluit McDonnell Douglas 82. Dit toestel is erg robuust en houd het gemakkelijk 30 jaar uit. Ze zijn nog volop actief maar zijn oud en inefficiënt. Een MD-82 stoot 21% meer uit dan een moderne Airbus A319 van Easyjet.